Matematikvanskeligheder kan ramme på forskellige aspekter
Visse mennesker har bare generelt svært ved at matematik, hvorfor det ender med at blive deres hadefag i folkeskolen.
Og det er en dårlig indstilling at have til tingene, hvis man hader dem på forhånd, for så er man ikke modtagelig for at lære nyt og forstå, hvorfor det er brugbart at kunne matematik.
Men man taler jo også om, at nogle mennesker er talblinde på samme måde, som andre er ordblinde.
De kan simpelthen ikke lægge almindelige tal sammen, trække dem fra og dårligt se i hovedet, hvordan man skal gøre – og det bliver ikke altid lettere på papir.
Man har måske lært, hvordan man skal gøre, men det kommer bare ikke til en.
Således bliver det op ad bakke at kunne lære det sværere matematik, men faktisk ser man også, at der er nogle, der har svært ved det basale matematik, mens de kan de mere akavede formler og ligninger.
Hvor ligger dine matematikvanskeligheder henne?
Man kan kalde det for, at man er understimuleret med de simple regnestykker, mens man så kan den “svære” matematik.
Men det kan jo også have noget at gøre med, at man har fået en anden underviser, har set lyset med en måde at lave noget matematik på eller ligefrem har fundet sin egen måde at gøre tingene på.
Dog har man stadig besvær ved almindelig matematik, så mens man kan regne svære formler ud, så kan man måske stadig ikke trække fra og lægge til i hovedet, og de små tabeller har man også svært ved at kunne.
Det er ikke sjovt ikke at kunne matematik, fordi man føler sig dum og måske falder bagud i undervisningen.
Så hvis man oplever, at der er decideret indlæringsproblemer med matematikken i en tidlig alder, så er det noget, man bør gribe hurtigt ind på, så man kan forsøge at gøre noget ved det.